PLAN DYDAKTYCZNO –WYCHOWAWCZY W ŻŁOBKU „NIEZAPOMINAJKA”.
Dzieci w ciągu całego pobytu w żłobku uczą się: współżycia społecznego w grupie dziecięcej, samodzielnego wykonywania czynności fizjologicznych i higienicznych, samodzielnego spożywania posiłków, ubierania się i rozbierania, używania prawidłowych zwrotów i form grzecznościowych, nawiązywania kontaktu z rówieśnikami, dzielenia się przedmiotami i zabawkami z drugim dzieckiem, wymowy, myślenia i wyobraźni, doskonalenia umiejętności związanych z czynnościami dnia codziennego, sprawności ruchowej i poczucia rytmu.
Plan zajęć dydaktyczno-wychowawczych jest strategią wielokierunkowej stymulacji aktywności dzieci. Skupia się on na silnej i trwałej potrzebie, jaką jest ruch i zabawa. Niezbędna dla małego dziecka zabawa uaktywnia jego zmysły i staje się jednocześnie źródłem wiedzy. Naszym celem jest koncepcja indywidualnego, naturalnego rozwoju ( zgodnego z potencjałem i możliwościami dziecka). Zajęcia nawiązują tematycznie do panującej aktualnie pory roku oraz przypadających na czas jej trwania różnych świąt i innych sytuacji okolicznościowych.
Wrzesień jest miesiącem adaptacji. W tym czasie dzieci przyzwyczajają się do pań opiekujących się nimi, rówieśników, całego otoczenia oraz panujących w żłobku reguł.
Od października do czerwca personel organizuje różnorodne zabawy i zajęcia :
ZABAWY TEMATYCZNE
(dzieci odtwarzają rzeczywistość otaczającego świata, zabawy naśladowcze.)
• zabawy w kącikach tematycznych: kuchennym, wypoczynkowym lalek, kąpieli lalek, majsterkowicza, fryzjerski, lekarski, sklepowy itp. ,
• kształtowanie nawyków grzecznościowych podczas obcowania z dorosłymi i rówieśnikami - dzień dobry, do widzenia, proszę, przepraszam, dziękuję,
• kształtowanie oraz doskonalenie nawyków higienicznych i porządkowych.
ZABAWY MANIPULACYJNO - KONSTRUKCYJNE I ZABAWY TWÓRCZE
• rysowanie kredkami, malowanie farbami, wyklejanie papierem kolorowym, , wydzieranie papieru, waty, bibuły itp. ,
• budowanie i konstruowanie budowli z klocków,
• wkładanie, nakładanie, nawlekanie, turlanie, otwieranie, zamykanie itp.
ZABAWY ORIENTACYJNO-PORZĄDKOWE, GIMNASTYCZNE I RUCHOWE
• wyrabianie orientacji w przestrzeni, umiejętność poruszania się w małej grupie: "idziemy parami", "jedziemy pociągiem",
• ćwiczenia równowagi, zabawy bieżne i skoczne, rzutu i wspinania,
• ćwiczenia p/płaskostopiu.(chód we wspięciu na palcach, piętach, chód na krawędziach bocznych stopy, podkurczanie i prostowanie palców stóp),
• zabawy na czworakach, zabawy chwytu, celowania i toczenia,
• ćwiczenia ogólnorozwojowe gimnastyczne (skręty tułowia, skłony, skoki, podskoki, wymachy).
ZABAWY UMUZYKALNIAJĄCE
• zabawy ruchowe ze śpiewem,
• ćwiczenia rytmiczne: klaskanie, tupanie w rytm piosenki,
• zabawy inscenizowane,
• ćwiczenia słuchowe rozwijające wrażliwość dziecka na: dźwięk, ton,
• rytm, melodie, tempo np. wymowy,
• zabawy umuzykalniające ze śpiewem,
• słuchanie muzyki relaksacyjnej,
• słuchanie odgłosów dnia codziennego,
• tworzenie muzyki, gra na instrumentach,
• zagadki muzyczne: rozpoznawanie odgłosów,
• zabawa w echo - powtarzanie słów: głośno, cicho, szeptem,
• zabawy wyliczankami,
• naśladowanie np. jesiennej aury (szumu wiatru, szelestu liści),
• zabawy taneczne,
• zabawy z instrumentami niekonwencjonalnymi: puszki z kaszą, ryżem, piaskiem, grochem lub kamyczkami itp.
ZABAWY DYDAKTYCZNE
• rozmowy i zajęcia indywidualne (np. układanki obrazkowe, puzzle, klocki.),
• zabawy z użyciem różnych pomocy dydaktycznych,
• zabawy kształcące wymowę ( słuchowe, oddechowe, artykulacyjne, dźwiękonaśladowcze),
• inscenizowanie i opowiadanie utworów literatury dziecięcej: prozą i wierszem,
• czytanie dzieciom bajek i baśni,
• przedstawienia teatralne .
Lipiec i sierpień to miesiące zabaw na świeżym powietrzu przy słonecznej pogodzie.
ZADANIE |
SPOSÓB REALIZACJI |
CEL |
I
Adaptacja dziecka w żłobku |
- Zajęcia adaptacyjne.
- Obserwacja dzieci w czasie zajęć oraz zabaw.
- Wrześniowe zebranie z rodzicami z dyrektorem oraz paniami opiekunkami : przedstawienie informacji ogólnych oraz oczekiwań obu stron.
- Codzienne przekazywanie najważniejszych informacji i krótkie rozmowy z rodzicami podczas odbierania dzieci ze żłobka.
- Możliwość codziennych konsultacji z opiekunami w godzinach 12.00-14.00
- Zabawy integracyjne z dziećmi.
|
Poznanie dzieci oraz ich środowiska
Zaklimatyzowanie się dziecka w żłobku
|
II
Rozwój społeczny |
- Nawiązywanie kontaktu werbalnego i pozawerbalnego opiekunów z dziećmi.
- Rozwiązywanie konfliktów dziecięcych.
- Kształtowanie życzliwych postaw wobec innych.
|
Uspołecznienie dzieci |
III
Kształtowanie czynności samoobsługowych oraz utrwalanie nawyków higienicznych |
- Nauka oraz utrwalanie samodzielnego spożywania posiłków oraz napojów.
- Zachęcanie do samodzielnego korzystania z nocników.
- Zachęcanie do sygnalizowania swoich potrzeb fizjologicznych.
- Próby samodzielnego ubierania się - dzieci starsze.
- Wyrabianie nawyku mycia rączek.
|
Wspomaganie rozwoju dziecka. |
IV
Kształtowanie sprawności fizycznej |
Zajęcia orientacyjno-porządkowe, gimnastyczne i ruchowe |
Rozwój dużej i małej motoryki u dzieci |
V
Odkrywanie i rozwijanie muzycznych zdolności dziecka |
Zajęcia umuzykalniające |
Uwrażliwienie oraz umuzykalnienie dzieci |
VI
Rozwijanie wyobraźni oraz kształtowanie osobowości poprzez obcowanie z książką |
Zajęcia dydaktyczne |
Zachęcanie rodziców do częstego obcowania z książką wspólnie z dzieckiem.
|
VII
Zajęcia logopedyczne |
- Ćwiczenia artykulacyjne oraz dźwiękonaśladowcze wykonywane w grupach.
- Wykonywanie ćwiczeń oddechowych.
- Dawanie odpowiedniego wzorca poprawnej mowy.
- Zachęcanie dzieci do werbalnego, poprawnego komunikowania się
|
Usprawnianie narządów artykulacyjnych
Kształtowanie mowy dzieci
|